סימבסטטין 14.06.2015

טיפול באזטימיב בנוסף לסטטינים הוריד רמות כולסטרול LDL והוריד את הסיכון ללקות באירועי לב וכלי דם בטווח הארוך

בניסוי קליני אקראי, ב 18 אלף חולים נמצא כי תוספת של אזטרול לסטטינים הורידה את רמות כולסטרול LDL והורידה מעט את הסיכון ללקות באירועי לב וכלי דם לאורך 7 שנים

ידוע היטב כי טיפול בסטטינים מוריד את רמות כולסטרול LDL ומוריד את הסיכון ללקות באירועי לב וכלי דם, אולם לא ידוע אם הוספת אזטימיב (אזטרול, Merck) תרופה שאיננה סטטין, המורידה את הספיגה של כולסטרול LDL מהמעי יכולה להוריד את רמת כולסטרול LDL בדם אף יותר. בניסוי קליני גדול שנערך על ידי חברת Merck ופורסם בכתב העת New England Journal of Medicine נבדקה היעילות והבטיחות של תוספת זו.

למחקר גויסו 18144 חולים שאושפזו בגלל תסמונת כלילית חריפה (acute coronary syndrome) במהלך עשרת הימים לפני הכניסה לניסוי ובדמם נמצאה רמה של 50 עד 100 מ"ג לדציליטר (mg/dL) כולסטרול LDL, עבור חולים שטופלו בתרופות מורידות כולסטרול או 50 עד 125 mg/dL עבור חולים ללא טיפול תרופתי נוגד כולסטרול.
השילוב של סימבסטטין 40 מ"ג (מופץ בארץ תחת השמות המסחריים סימבסטטין, סימוביל, סימבקור, סימבקסון ואינג'י) ואזטרול 10מ"ג הושווה לסימבסטטין ופלסבו.
התוצאה המרכזית הייתה תוצאה מורכבת של מוות כתוצאה מאירוע לבבי, אוטם לא-קטלני של שריר הלב, תעוקה לא יציבה של שריר הלב המצריכה אשפוז חוזר, חידוש אספקת הדם לשריר הלב 30 יום לפחות לאחר שיבוץ לניסוי או שבץ לא קטלני.
חציון תקופת המעקב היה 6 שנים.

חציון הממוצע המשוקלל לפי הזמן (median time-weighted average) של רמת הכולסטרול LDL היה 53.7 mg/dL בקבוצת הטיפול המשולב, בהשוואה ל 69.5 mg/dL בקבוצת הביקורת (P<0.001).
תדירות האירועים לפי קפלן-מאייר (Kaplan–Meier event rate) של התוצאה המרכזית המורכבת במהלך 7 שנות מעקב הייתה 32.7% בקבוצת הטיפול המשולבת בהשוואה ל34.7% בקבוצת הביקורת (יחס סיכונים 0.936, רווח סמך של 95% 0.89 עד 0.99, P=0.016). שיעור ההיארעות של תופעות לוואי שהוגדרו מראש עבור השרירים, כיס המרה והכבד וכן שיעור ההיארעות של סרטן היו דומים בשתי הקבוצות.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי תוספת של אזטרול לסטטינים לאחר אירועים לבביים מובילה לירידה מצטברת ברמות כולסטרול LDL בדם וכן להורדה קטנה של הסיכון ללקות באירועים קרדיו-וואסקולריים.

מקור:

Ezetimibe Added to Statin Therapy after Acute Coronary Syndromes.
Cannon CP, Blazing MA, Giugliano RP, McCagg A, White JA, Theroux P, Darius H, Lewis BS, Ophuis TO, Jukema JW, De Ferrari GM, Ruzyllo W, De Lucca P, Im K, Bohula EA, Reist C, Wiviott SD, Tershakovec AM, Musliner TA, Braunwald E, Califf RM; IMPROVE-IT Investigators.
N Engl J Med. 2015 Jun 3. [Epub ahead of print]

לינק:

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1410489

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סימבסטטין,  אזטרול,  כולסטרול,  מחלות לב וכלי דם,  מחקרים,  סטטינים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
16.06.2015, 22:01

שוב הטריק הרגיל של חוקרי התרופות-להורדת-כולסטרול - לא להתייחס לתמותה הכללית כמדד בפני עצמו. המספרים במאמר (טבלה 2) מראים את האמת: תמותה כללית בלי אזטימיב 15.3%, תמותה כללית עם אזטימיב 15.4%.
קישור:
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1410489#t=articleResults

(אז מה באמת חשוב למטופל? לחיות יותר או למות ללא אבחנה של מחלת-לב-כלי-דם ?)