אוטם שריר הלב 30.07.2017

TIMI ורושם קליני הם הכלים היחידים שלא מפספסים אוטם שריר הלב

מחקר פרוספקטיבי השווה בין סולמות שונים המרבדים את הסיכון לאוטם חריף של שריר הלב בקרב חולים המוגדרים כ"סיכון נמוך". TIMI והתרשמות קלינית בלתי אמצעית היו היחידים שלא פספסו אף מקרה של אוטם חריף

כאבים בחזה

מחקר פרוספקטיבי השווה בין סולמות שונים המרבדים את הסיכון לאוטם חריף של שריר הלב בקרב חולים המוגדרים כ"סיכון נמוך". TIMI (Thrombolysis in Myocardial Infarction) והתרשמות קלינית בלתי אמצעית, היו הכלים היחידים שלא פספסו אף מקרה של אוטם חריף.

מחקרים בודדים השוו באופן פרוספקטיבי בין סולמות שונים לריבוד סיכון לאירוע לבבי. מחקר רב-מרכזי חדש, שהתפרסם בכתב העת The American Journal of Emergency Medicine, השווה את שיעורי הפספוס של מקרי אוטם חריף בין ארבעה סקורים קליניים שונים והתרשמות קלינית בלתי-אמצעית.

אוכלוסיית המחקר כללה 434 מטופלים בשבעה מרכזים שונים, שפנו לחדר מיון על רקע כאבים בחזה. החוקרים השוו בין התרשמות קלינית וארבעה סקורים (clinical scores) שונים: TIMI (Thrombolysis in Myocardial Infarction), HEART (History, ECG, Age, Risk factors, Troponin), GRACE (Global Registry of Acute Coronary Events) ו-EDACS (Emergency Department Assessment of Chest pain Score).

נתונים סטטיסטיים: הגיל החציוני של המטופלים עמד על 57, מתוכם 58% היו גברים, 60% לבנים ול-18% היה אוטם חריף של שריר הלב. שיעורי הפספוס של אוטם חריף במטופלים שהוגדרו כ"סיכון נמוך" על ידי רושם קליני וכל אחד מהסקורים, בשילוב שתי בדיקות טרופונין עוקבות היו כדלקמן: TIMI - 0% פספוס, התרשמות קלינית בלתי- אמצעית ולא מובנית- 0% פספוס, HEART- 3.6% פספוס, GRACE – 6.3%, EDACS – 0.9%.

סיכום: הנחת העבודה של החוקרים היא כי קיים קשר ליניארי בין הגדרת מטופל כבעל "סיכון נמוך" ללקות באוטם חריף לבין הסיכון שיפוספס בחדר המיון. על כן, מדגישים החוקרים את החשיבות הטמונה בהגדרת מטופל כ"סיכון נמוך". לאור הממצאים, קובעים החוקרים כי שילוב שתי בדיקות טרופונין עוקבות, התרשמות קלינית בלתי-אמצעית או שימוש בסקור הקליני TIMI, הן שתי האופציות היחידות שלא מפספסות אף מקרה של אוטם חריף של שריר הלב. מעבר לכך, מציעים החוקרים להוריד את הרף בשלושת הסקורים הקליניים האחרים (HEART, GRACE, EDACS), כדי שניתן יהיה להשתמש גם בהם להערכת סיכון אמינה.

מקור:

 A.J. Singer, M.P. Than, S. Smith, P. McCullough, T.W. Barrett, R. Birkhahn, M. Reed, H.C. Thode, W.D. Arnold, L.B. Daniels, C. de Filippi, G. Headden, W.F. Peacock, Missed myocardial infarctions in ED patients prospectively categorized as low risk by established risk scores, The American Journal of Emergency Medicine, Volume 35, Issue 5, 2017, Pages 704-709, ISSN 0735-6757, http://dx.doi.org/10.1016/j.ajem.2017.01.003.

לינק:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735675717300037?via%3Dihub

נושאים קשורים:  אוטם שריר הלב,  כאבים בחזה,  Clinical scores,  TIMI,  קרדיולוגיה,  רפואה דחופה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו