פוריות האישה 18.03.2018

מחקר בשיבא: נמצא קשר בין שימוש בתכשירים קוסמטיים לפגיעה בפוריות האישה

מחקר חדש שנערך ביחידה להפריה החוץ גופית בשיבא מצא כי שימוש באריזות של מזון ומוצרי טיפוח משפיע לרעה על פוריות נשים

מחקרים רבים מבקשים לבחון את השפעתם של גורמים סביבתיים על הפוריות של נשים ואת נזקי הסביבה על יכולתן של נשים להרות.

במחקר שנעשה לראשונה בישראל על ידי חוקרי היחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים שיבא ובשיתוף עם חוקרים מהאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה בארה"ב, הוכח כי חשיפה לריכוזים גבוהים של מספר כימיקלים מקבוצת הפתאלטים המצויים באריזות של מזון ובאריזות של מוצרי טיפוח רבים (לדוגמה בסבון נוזלי, שמפו, קרמים, לקים, בשמים, מוצרי קוסמטיקה, ספריי לשיער ועוד) משפיעה לרעה על פוריותן של נשים.

המחקר, שנעשה על קבוצה של 300 נשים אשר עוברות תהליכי הפריה ביחידה להפריה החוץ גופית, מצא כי החשיפה לכימיקלים אלה מביאה לפגיעה באיכות הביציות והעוברים, גם בקרב נשים פוריות שעוברות תהליכי הפריה לצורך אבחון גנטי של העוברים טרם ההשרשה ברחם.

בקרב 136 נשים מהנשים שלקחו חלק במחקר נבדקו רמות של 17 פתאלאטים ושני תחליפי פתאלאטים בשתן. אצל כל המטופלות נמצאו בשתן מטבוליטים שלDEHP  ושל DEP. מבין אלו, בקרב הנשים שנמצא אצלן ריכוז גבוה יותר של פתלאטים מסוג DEHPDEP ו-DBP בשתן, איכות הביציות היתה ירודה יותר ומספר ההפריות שלהן היה נמוך יותר. אצל אלו שנחשפו לרמות גבוהות של DEHP, גם איכות העוברים היתה ירודה יחסית.

הדבר נכון גם בנוגע לנשים פוריות שאינן סובלות מבעיות בתחום זה ובכך למעשה מוכח, לראשונה בישראל, הקשר בין חשיפה לפתאלטים לבין פגיעה בפוריות.

המחקר מצא כי איכות הביציות או העוברים של נשים אשר נחשפו למוצרי טיפוח המכילים תחליפים של DEHP לא נפגעה. מדובר בתגלית עולמית שפורסמה בכתב העת Environment International. כך שהמחקר הצביע על הסכנה אך גם מצא את הדרך להתמודד עימה - שימוש בתחליפי פתאלטים.

"מדובר בתוצאה מרגיעה מבחינתנו", אומרת ד"ר רונית מכטינגר, רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים ומי שהובילה את המחקר, "הרושם הוא שניתן להשתמש במוצרי קוסמטיקה ללא חשש אך חשוב למצוא את המוצרים שלא מכילים את הכימיקלים המזיקים ויש כאלו לא מעט בנמצא".

מהם פתאלטים? מדובר בכימיקלים שפותחו באופן מלאכותי על ידי בני אדם במאה השנים האחרונות לצורך שימושם בתעשיית הפלסטיק והטיפוח. הם מצויים במגוון רחב של מוצרים ולא רק במוצרי טיפוח. לא מעט מוצרים ביתיים מכילים פתאלטים כמו חומרי ניקוי, אריחי רצפה ועוד. ניתן למצוא אותם בצעצועי ילדים, בכדורי תרופות ותוספי תזונה, בחומרי הדברה ובנייה, מוצרי מזון וטקסטיל  חומרי ניקוי, שעווה, צבעים, צבעי דפוס וציפויים, בפיתיונות דיג ועוד.

מאחר שהמחקר בחן את ההשפעה של כימיקלים אלה בהקשר של פריון, מומלץ לנשים המבקשות להרות לפקח על מוצרי הטיפוח שלהן ולהמעיט בשימוש במוצרים המכילים פתאלטים מסוג DEHPDBP או DEP. כמו כן בחלק מקופסאות הפלסטיק המשמשות לאריזת  מזון קיים סימון  מספרי של  "3" או "7" (פתאלאטים) ורצוי להימנע מחימום שלהם במיקרוגל.

המחקר הוא המשך של המחקר בנושא בשיבא כאשר כבר בשנת 2011  פרסם פרופ' ראול אורביטו, מנהל היחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית, מחקר שבו הראו שהימצאות perfluorinated compounds (PFC) (מרכיבים המצויים במכלי פלסטיק, טפלון, ביגוד ועוד) בנוזל שנשאב מזקיקי השחלה במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית, הייתה קשורה להפחתה משמעותית בשיעור ההפריות ובמספר העוברים שהוחזרו, בהשוואה למטופלות ללא PFC בנוזל הזקיקי. כמו כן, נמצא מתאם שלילי בין רמת ה-PFC בנוזל מזקיקי השחלה לבין שיעור ההפריות.

לדברי פרופ' אורביטו, ממצאי המחקר מחזקים את המידע הקיים כיום בעולם בכל הנוגע להשפעתם של גורמים סביבתיים על הפוריות ומסייעים למצוא דרכים נוספות שעשויות לעזור ואחרות שיש להימנע מהן, על מנת לסייע לזוגות להגשים את החלום - הבאת צאצא לעולם.

נושאים קשורים:  פוריות האישה,  מוצרי טיפוח,  הפריה חוץ גופית,  מחקרים,  פתאלאטים,  איכות ביציות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
11.06.2018, 16:57

מחקר חשוב מאוד, חבל שלא מעדכנים את הציבור הרחב.