הפרעות בבלוטת התריס 01.02.2021

השפעת סלניום בסרום על תפקוד בלוטת התריס בהריון

מחקר זה בחן את הקשר בין ריכוזי סלניום לבין המטבוליזם של הורמון בלוטת התריס במהלך ההריון ותוצאות ההריון

בדיקות בהריון. אילוסטרציה

הפרעות בבלוטת התריס הן בין ההפרעות האנדוקריניות הנפוצות ביותר בקרב נשים בהריון. המטבוליזם של הורמון בלוטת התריס מושפע מאוד מסלניום. עם זאת, הקשר בין ריכוזי הסלניום בסרום להורמוני בלוטת התריס בקרב נשים בהריון אינו ידוע. מחקר זה בחן את הקשר בין ריכוזי סלניום לבין הורמון בלוטת התריס במהלך ההריון.

מחקר זה השתמש בנתונים ממחקר חתך רוחב רטרוספקטיבי (מחקר Maternal Outputs and Nutrition Tool או MONT) שבוצע בשני בתי חולים לטיפול שלישוני בדרום מזרח קווינסלנד, אוסטרליה.

206 נשים בהריון בשבועות 26-30 גויסו למחקר וריכוזי הסלניום בסרום שלהם הוערכו באמצעות ספקטרומטריית מסה של הפלזמה.

פרמטרים של תפקוד בלוטת התריס בסרום נמדדו מנשים עם ריכוזי הסלניום הנמוכים ביותר (51.2 ± 1.2 מיקרוגרם/ליטר), נשים עם ריכוזים ממוצעים המייצגים את כלל המדגם (78.8 ± 0.4 מיקרוגרם/ליטר) ונשים עם ריכוזי סלניום אופטימליים ( 106.9 ± 2.3 מיקרוגרם/ליטר).

נשים עם ריכוז סלניום נמוך בסרום הראו רמות fT3 מופחתות (P<0.05) ורמות גבוהות של TPOAb (P<0.01). סלניום בסרום היה בקורלציה חיובית ל-fT3י(P<0.05) ובמתאם שלילי עם TPOAb (P<0.001).

ריכוזי ה-fT4 וה-TSH לא היו שונים בין הקבוצות, אם כי יחס fT4/TSH היה גבוה יותר בקבוצת הסלניום הנמוכה (P<0.05). שכיחות תוצאי הריון שליליים, בעיקר סוכרת הריונית, היו בשיעור גבוה יותר בקבוצת הסלניום הנמוכה בסרום (P<0.01).

תוצאות מחקר זה מצביעות על כך שמצב הסלניום של נשים בהריון עלול להיות בעל השלכות אפשריות על תפקוד בלוטת התריס ותוצאי הריון לא רצויים.

מקור:

Hofstee P. et al. (2021) Journal of Endocrinology. 248(1):45-57

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדוקרינולוגיה,  הריון,  בלוטת התריס,  סלניום
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו